Logo Hockey Connect geel oranje

TK Hockey klopt weer op de deur

4a937997-2f80-4a07-820b-81ba721571cd

Ze waren een tijdje van de radar verdwenen, maar de olifantjes van TK Hockey zijn weer helemaal terug. Na een afwezigheid van zes jaar hoopt één van de oudste hockeymerken weer een gerenommeerde naam op de Nederlandse markt te worden. ,,We ademen hockey.’’

Hoe het kan dat een toonaangevend merk als TK zolang onzichtbaar is geweest? Heel simpel, zegt Marc van den Bor, vertegenwoordiger van TK in Nederland. ,,We hebben de slag de laatste jaren verloren.’’ Hij voegt daar direct aan toe: ,,We zijn er al die tijd wel geweest, maar niet in Nederland. In andere Europese landen behoren we nog steeds tot de marktleiders.’’

Van den Bor is sinds 1 oktober (weer) werkzaam bij TK, het merk dat in 1984 is opgericht door Thomas Kille. In het verleden was Van den Bor ook al een periode in dienst van TK, maar toen hij zes jaar geleden in de clinch kwam te liggen met de toenmalige eigenaar besloot hij eieren voor zijn geld te kiezen. ,,Ik vond dat we niche moesten blijven en niet mee moesten gaan met het hippe van een adidas of Osaka. De oud-eigenaar wilde dat wel, waarna er onenigheid is gekomen.’’

XXL Nutrition

De komst van een nieuwe eigenaar opende de deuren voor Van den Bor om terug te keren. ,,Hij belde me op en zei: ‘Ik wil je terug hebben, want je hebt gelijk gehad’.’’ Sinds oktober maakt Van den Bor dus weer deel uit van TK, waar hij als primaire taak heeft om het merk terug op de kaart te zetten. ,,We willen vooral niet proberen de markt plat te walsen, daarom hebben we vooralsnog alleen sticks in de winkels liggen. Ik hoop dat die het goed doen, zodat we er volgend jaar meer kunnen aanbieden. Daarna kunnen we er eventueel nog een productgroep bijdoen. Op die manier wil ik geleidelijk groeien.’’

Kwaliteit

Dat kwaliteit altijd boven kwantiteit moet gaan, spreekt volgens hem voor zich. ,,Als jij kwaliteit levert en mensen zien jou weer, komen ze vanzelf bij je terug. Het leuke is dat mensen ons weer beginnen te vinden. Vanaf komende zomer liggen we al in zestig winkels. Toen ik in oktober begon, waren dat er vier. Dat komt puur door het feit dat je mensen opzoekt en je eerlijk antwoord geeft op de vragen die mensen hebben.’’

Uitvinder

,,Wij ademen echt hockey’’, reageert Van den Bor op de vraag waarin TK zich onderscheidt van andere merken. ,,Wij zijn als enige een totaalleverancier en verkopen niets anders dan hockeyproducten. Van kleding tot sticks en van handschoenen tot schoenen: we hebben het allemaal. Als je ons een rapportcijfer zou moeten geven, scoren wij overal een zeven op. Er zijn ook merken die negens en drieën scoren. Als je bij ons iets koopt, weet je gewoon dat het een dikke voldoende is.’’

Logo

Naast kwaliteit is ook innovatie een kernbegrip dat bij TK past. ,,Wij zijn de uitvinder van alles wat er in de hockeysport veranderd is. Bovendien zoeken wij nog steeds naar dingen die verbeterd kunnen worden.’’ Als derde speerpunt noemt Van den Bor het logo met de twee olifantjes, dat door de meeste hockeyers standaard geassocieerd werd met TK. De herkenbaarheid verdween echter toen het logo zes jaar geleden werd aangepast naar een mammoet. ,,Gelukkig staan de olifantjes sinds vorig jaar weer op het logo. Dat is ook het eerste wat mensen aan mij vragen: ‘Staan de olifantjes er nog op?’ Ja, die staan er weer op. Dat vinden ze mooi.’’

Nu het Duitse hockeymerk zijn herintrede doet op de Nederlandse markt wil Van den Bor ook proberen de jongeren te enthousiasmeren. Hoe hij dat gaat aanpakken? ,,Door de local heroes van de club een TK-stick te geven. Als de kinderen zien dat hun trainer – hun local hero – met een TK-stick speelt, willen zij die ook. De kans is dan groot dat de kinderen naar de winkel gaan om te vragen of ze dezelfde stick hebben als hun trainer. Wij gaan dus op zoek naar de echte hockeybeesten, de mensen die dat willen uitdragen.’’

Verder gaat Van den Bor de komende maanden regelmatig meelopen in de winkels om te zien wat er gebeurt en te horen wat de consument zegt. Zijn missie is uiteindelijk om een gerenommeerd hockeymerk in Nederland te worden waar vraag naar is en waar mensen graag mee willen spelen. ,,Ik hoop dat binnen twee jaar één op de vijf met een TK-stick speelt. Als dat lukt, ben ik helemaal tevreden.’’

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *