Hockey Magazine

dinsdag, april 22, 2025

Top 5 deze week

spot_img

CoffeeClick: ‘Inkomsten staan stil, maar we overleven’

Het zijn vreemde tijden voor ondernemers. Barre tijden soms zelfs. Omzetten die sterk dalen of geheel wegvallen, doorlopende kosten en nauwelijks uitzicht op een moment waarop de draad weer kan worden opgepakt. Marcel Kiveron kan erover meepraten. Met zijn bedrijf CoffeeClick levert hij koffie en apparaten aan clubs. Maar daar wordt momenteel verdomd weinig koffie gedronken.

Niet iedereen in de hockeywereld zal direct vertrouwd zijn met de naam CoffeeClick. Het bedrijf uit Lijnden is zeker geen nieuwkomer op de markt, maar mag ook zeker niet alle clubs in Nederland tot de klantenkring rekenen. ,,We zijn in de sportwereld vooral actief in hockey, tennis en voetbal’’l, legt Marcel Kiveron uit. ,,Daarnaast hebben we ook nog wel wat andere takken van sport en ook bijvoorbeeld sporthallen als klant.’’

De activiteit van CoffeeClick laat zich eenvoudig uitleggen. ,,Wij leveren een all-in koffieconcept’’, vertelt Kiveron. ,,Wij verhuren, zeg maar, koffie per kopje. Dat is voor verenigingen heel interessant. Er zijn voor hen geen investeringen up-front, want wij zetten alle benodigde apparatuur neer, en ze weten precies wat ze moeten betalen. Er wordt afgerekend per gedronken kop koffie. De kostprijs is bekend, dus als ze die aftrekken van de verkoopprijs weten iedereen meteen wat de winst is.’’

Bovendien, vervolgt, Kiveron, gaat het niet alleen maar om de prijzen. Kwaliteit, vindt hij, is minstens zo belangrijk. ,,Er wordt in sportkantines veel koffie gedronken, maar laten we eerlijk zijn, dat is vaak van mindere kwaliteit. Wij plaatsen mooie apparatuur met alle services en maken gebruik van zelfgebrande koffiebonen. Op die manier leveren we top koffieproducten, van espresso en latte macchiato tot capuccino. Daarmee zijn we behoorlijk actief. Afgelopen jaar alleen hebben zich zo’n zestig verenigingen aangesloten.’’

Contracten
Maar nu gebeurt er dus even niets. Geen leveringen, geen consumptie. ,,Alle clubs hebben te maken met die lockdown, dus koffie wordt er nu niet gedronken.’’ Helemaal stil staat het werk bij CoffeeClick echter niet. ,,Op dit moment zijn we vooral bezig met nieuwe contracten omdat we ervanuit gaan dat in het nieuwe hockeyseizoen per 1 september alles toch wel weer open zal zijn. Dat betekent dat er ook apparatuur moet worden geleverd of moet worden vervangen.’’ Lachend: ,,En er zijn nog steeds heel veel clubs die geen lekkere koffie schenken aan leden en gasten, dus daar is voor ons nog wel wat te doen.’’

In dat opzicht probeert Kiveron in deze tijd zo goed mogelijk aan de weg te timmeren. ,,We zijn vooral bezig ons concept onder de aandacht te brengen bij de verenigingen. En dat zijn dan met name de grote clubs met veel leden in hockey, tennis, voetbal, en ook nog wat golf. Voor minder geld kan het beter, dat is onze boodschap.’’

Buitenspel
Directe inkomsten levert dat echter niet op. ,,Er komt niets binnen, nee. De hulpfondsen bieden voor ons ook geen oplossing. Daarin staan we buitenspel omdat we met contracten werken en daardoor niet direct een probleem hebben met de cashflow.’’ Acuut gevaar voor het voortbestaan van het bedrijf ‘“ dat emplooi biedt aan 25 medewerkers ‘“ is er niet, stelt Kiveron. ,,We overleven wel, maar worden wel jaren teruggeworpen en zullen straks ongetwijfeld moeten gaan saneren. Het moet ook niet te lang duren allemaal, maar vooralsnog kunnen we weinig meer dan kijken waar het heen gaat met dit coronavirus. Als we met z’n allen op deze manier bezig blijven gaat de hele wereld failliet, dus dat lijkt me ook geen mogelijkheid.’’

Aan de andere kant weegt de gezondheid ook zwaar, erkent Kiveron. ,,Eerst dat, je familie, jezelf, en dan de business. Maar ik zie allemaal nog niet zo scherp voor me waar dit heen gaat. Dat we naar volgend seizoen moeten kijken, dat is inmiddels dan wel duidelijk.’’

Marcel Kiveron: ,,Er zijn nog steeds clubs die geen lekkere koffie schenken aan leden en gasten, dus daar is voor ons nog wel wat te doen.’’

Populaire Artikelen