De Oranje-hockeydames zijn de Pro League-hervatting in Rotterdam goed begonnen. De dames van Raoul Ehren haalde uit met een heuse zevenklapper tegen Ierland. Aan de kant van Oranje waren het De Waard, Fokke (twee keer), Pien Dicke (twee keer) Yibbi en Sanders die het net wisten te vinden. Door de ruime zege blijft Oranje ruim aan kop staan in de Pro League-poule.
Al in het eerste kwart maakte Nederland het verschil. Het tempo lag hoog, de druk op de Ierse verdediging was constant en de kansen volgden elkaar snel op. De snelle openingstreffer van De Waard (snelle één-twee met Veen) gaf Oranje nog meer vertrouwen, waarna de ploeg verder uitliep. Ierland kwam nauwelijks onder de Nederlandse druk uit en had grote moeite om gevaarlijk te worden.
Luna Fokke en Pien Dicke (rebounds) werden bijvoorbeeld geen strobreed in de weg gelegd bij hun eerste treffers. Daarnaast was er -natuurlijk- weer een rake strafcorner voor Yibbi.
Aan de andere kant bleef Oranje ook veldkansen creëren. Met verzorgd aanvalsspel en een hoge effectiviteit voor het doel liep de score voor rust al flink op.
Spelbeeld ongewijzigd
Ook na de pauze veranderde het spelbeeld nauwelijks. Nederland bleef de bovenliggende partij en hield het initiatief stevig in handen. De Ierse defensie werd voortdurend getest en moest uiteindelijk nog meerdere treffers incasseren.
Voor het Rotterdamse publiek viel er genoeg te genieten. Oranje combineerde vlot, speelde met veel energie en wist de kansen goed af te maken. Fokke scoorde haar tweede goal uit een strafcorner. Daarnaast was het Sanders die fraai wist te scoren. Uiteindelijk stond er na zestig minuten een duidelijke 7-0 eindstand op het scorebord.
Met de overwinning pakt Nederland de eerste Pro League-punten van deze thuisserie en kan de ploeg met vertrouwen vooruitkijken naar de volgende wedstrijden in Rotterdam.


